
cijena 150 Kn

Ovaj banner možete
postaviti na
svoju stranicu
|
|
|
|
ČITALI
SMO ZA VAS
opelo na sahrani Milića
od Mačve održao je lično Njegovo visoko preosveštenstvo mitropolit
crnogorsko-primorski Amfilohije.
Na koji način je trebalo ostvariti "novi srpski poredak",
ili jasnije rečeno Veliku Srbiju sastavljenu od "avnojevske"
Srbije, Crne Gore i njima "anšlusiranih" delova drugih
republika bivše SFRJ, najbolje je objasnio akademik Milorad
Ekmečić u jednom od brojeva "Književnih novina" iz
1988. godine.
Evo šta on o tome kaže: "... nasilje je babica stvaranja
nacionalnih država, i to, uglavnom, nasilje u ratu. Svaki nacionalizam
počinje skupljanjem bajki ili epskih pesama, i to je, dakle,
clitni nacionalizam. Svojim studentima pričam anecdotu s početka
prošlog veka iz Praga.
U Gradskoj kafani, okupili se Ijudi i sede, kao mi ovde, za
stolom. Onda je neko ušao i upitao šta bi se dogodilo ako bi
im se na glave srušio plafon kafane. Odgovor je glasio da bi
to bio kraj čcškog nacionalnog pokreta."
Iz ove priče akademika Ekmečića, redosled poteza je apsolutno
jasan. Prvo se intelektualna elita, dakle ljudi čije je osnovno
oruđe i oružje reč, potrudi da narodu "provre krvca",
koristeći pri tom mitove, bajke, epske pesme, ili drugačije
rečeno laži i poluistine koje svojom umetničkom vrednošću zadovoljavaju
ljudsku potrebu za moralnim i lepim.
Nakon tog "zagrevanja" počinje ono pravo, ono zbog
čega su i uspaljivana srca i umovi naroda. Na scenu stupaju
ljudi čije oružje više nije reč. Tada dolazi nasilje, "uglavnom,
nasilje u ratu".
Na kraju, zahvaljujući ovoj "babici", uz dosta muka,
krvi i bola, trebalo bi da se izrodi i ta toliko željena nacionalna
država. Bez ovih epsko-mitskih "psihofizičkih priprema"
kroz koje je srpski narod prošao tokom 80-ih godina, a za čije
sprovodenje su bili zaduženi "elitni nacionalisti",
devedesete verovatno ne bi bile onakve kakve su bile - ispunjene
zverstvima i rušenjima, stradanjima i patnjama i srpskog i drugih
naroda sa prostora bivše SFRJ.
SRPSKI TROLATIČNI CVET SMRTONOSNO OPOJNOG
MIRISA
Gde je sve počelo?
Od akademika Milorada Ekmećića saznali smo da je
početkom XIX veka sedište češkog nacionalnog pokreta bila praška
Gradska kafana.
Postavimo onda pitanje koje bi to mesto kod Srba s kraja XX
veka mogli uporediti sa praškom Gradskom kafanom s početka XIX
veka? Drugačije rečeno, u kojem bi to prostoru u Srbiji (Beogradu)
rušenje plafona dovelo do kraja srpskog nacionalnog pokreta?
Po mišljenju ogromne većine oko toga nema nikakvog dvoumljenja
- to je sasvim sigurno Klub književnika u Francuskoj 7, nadaleko
poznat po dobroj kuhinji. Tokom 80-ih godina XX veka, u oblacima
duvanskog dima i alkoholnih isparenja ovde se srp skim književnicima
umesto belih miševa prividala Velika Srbija. Pod plafonom ovog
kluba razrađeni su mnogi planovi kako stvoriti što je moguće
veću Srbiju, a posebno kako tokom njenog stvaranja opravdati
prisustvo one "babice" koju spominje gospodin Ekmečić
- nasilja.
Kada
je sve počelo?
Počelo je već 1981, samo godinu dana nakon smrti Josipa Broza
- Tita. Gojko Đogo je napisao zbirku pesama "Vunena vremena"
koja je zbog "vredanja najviših vrednosti i simbola naše
revolucije" tj. lika i dela pokojnog Josipa Broza bila
po vučena iz štampe i uništena maja 1981. godine.
Iako se na sudu posuo pepelom, tvrdeći da u svojim pesmama nije
mislio na Josipa Broza, osuđen je za krivično delo poznato pod
nazivom "verbalni delikt" (pravni naziv "delikt
mišljenja") i krajem marta 1983. pozvan je na izdržavanje
kazne. A onda se desilo nešto što je bilo nezamislivo dok jc
Josip Broz bio živ, mada je i razloga i povoda bilo na pretek,
Udruženje književnika Srbije (UKS) počelo je da organizuje protestne
književne večeri!
Štaviše, 1. aprila 1983. Skupština UKS-a je poslala zahtev Predsedništvu
Jugoslavije da presudu poništi i da Gojka Đoga pusti iz zatvora.
Posle "samo" dva meseca (Đogu je verovatno bilo "čak")
oslobođen je uz zvanično obrazloženje da se to čini "iz
zdravstvenih razloga".' Tako je na humusu Kuće cveća počeo
da izrasta i da se razvija trolatični cvet čiji će miris tokom
osamdesetih i delom devedesetih godina delovati na Srbe izuzetno
opijajuće.
Uskoro se otvorila i druga latica - Srpska akademija nauka i
umetnosti (SANU). Akademik Dobrica Ćosić govorio je 1984. godine
o "opterećenjima prošlosti i izazovima budućnosti"
i tražio da se i SANU izjasni o potrebi angažovanja "na
opštedruštvenim i nacionalnim problemima".
Već sledeće godine, na Skupštini Akademije održanoj 23. maja,
zaključeno je da postoji potreba da se "istaknu najaktuelniji
društveni, politički, ekonomski, socijalni, naučni i kulturni
problemi", te je jednoglasno odlučeno da se to i učini
kroz jedan tekst u obliku memoranduma.
U junu 1985. Predsedništvo SANU je odredilo "Odbor za pripremu
memoranduma o aktuelnim društvenim pitanjima" koji je krajem
te godine otpočeo sa radom. "Večernje novosti" su
uspele da dođu do nedovršenog teksta "Memoranduma"
i da ga objave 24 - 25. septembra 1986. godine. To je praktično
značilo i kraj rada na ovom materijalu." Mada je Memorandum
ostao nedovršen, rad na njemu, po mišljenju članova IO Predsedništva
SANU, "imao (je) značajne posledice na društveni razvoj
poslednjih godina. On je shvaćen i kao svojevrstan nacionalni
program za hod srpskog naroda u budućnost."
Treća latica cveta bila
je Srpska pravoslavna crkva. Poput UKS-a i SANU, i SPC je u
smrti Josipa Broza videla kraj jednog vremena ("brozomornog",
kako reče književnik Miodrag Bulatović) i početak nekog novog,
u kome Crkva treba da povrati svoje mesto u društvu i "ulogu
koja joj je nepravedno i nasilno oduzeta".
Tokom 80-ih godina svojom aktivnošću posebno su se isticala
trojica mladih, ali uglednih teologa monaha, profesora Bogoslovskog
fakulteta, koje su nazivali justinovcima. Bili su to Amfilohije
Radović, Irinej Bulović i Atanasije Jevtić.*(b)
Zahvaljujući svom otvorenom antikomunističkom i nacionalističkom
stavu, kao i izuzetnoj pismenoj aktivnosti, njih trojica su
januara 1985. primljeni u Udruženje književnika Srbije.
Tako su se na adresi Francuska 7, pod krovom UKS-a i pod plafonom
Kluba književnika, i formalno našli na okupu glavni akteri dešavanja
u Srbiji tokom 80-ih godina. Bio je to, dakle, taj srpski trolatični
cvet (UKS - SANU - SPC) čiji će opojni miris mnogim Srbima oduzeti
pamet i omogućiti Slobodanu Miloševiću da ih tako raspamećene
uzme za ruku i povede u ono što će sama SPC, ocenjujući postignuća
srpskog
naroda u XX veku, preblago nazvati neuspehom."'
Plafon Kluba književnika nije se srušio, ali je zato pao krov
Velike Srbije, maštane i projektovane pod tim plafonom. Pod
srušenim snovima projektanata i srušenim krovom Velike Srbije
stradali su brojni Srbi i još brojniji pripadnici drugih naroda
sa prostora bivše SFRJ.
Koalicija bivših komunista i budućih episkopa
Od kraja Drugog svetskog rata, pa sve do početka osamdesetih
godina, Srpska pravoslavna crkva je bila na margini društvenih
dešavanja.
Javni istupi njenih zvaničnika bili su retki, a povod su im
uglavnom bile proslave i obdežavanja značajnih godišnjica. Tadašnji
patrijarh srpski German, kao i većina arhijereja, trudio se
da ljudi iz SPC daju što manje povoda za nesuglasice i sukobe
sa vlastima.
U "Pravoslavlju", novinama Srpske patrijaršije, mogle
su se naći i otvorene pohvale na račun zakona koji su vladali
u Titovoj Jugoslaviji. U broju od 1. februara 1980. godine kaže
se: "Danas, prema zakonu o pravnom položaju verskih zajednica,
postoje izvanredni uslovi za crkvenu štampu u raznim njenim
vidovima... A mi kao da nismo još rasplamsali svoj izdavački
zanos."
Dakle, za slabu izdavačku aktivnost Srpske pravoslavne crkve,
tadašnje uredništvo "Pravoslavlja" nije krivilo Titov
komunistički režim, već sopstvenu nezainteresovanost. Tadašnji
glavni urednik "Pravoslavlja" Radomir Rakić,*(C)
u decembru 1980. objasnio je. kojim se principima rukovodio
pri uredivanju ovog crkvenog lista: "Nama je pretežnije
da iznesemo šta je rečeno u Svetom pismu, nego kako se pojedini
današnji jerarh izrazio o nekom prolaznom događaju!" Međutim,
samo koju godinu kasnije, crkvenim izdavaštvom će zavladati
sasvim drugačiji uredivački principi.
Episkopi će se baviti političkim, vojnim i mnogim drugim temama,
a Sveto pismo će tek uzgred biti pominjano.
Posebno zanimljiv bio je broj "Pravoslavlja" od 15.
maja 1980.
................................................................................Sljedeća
|
|
|
|